Een arbeidsconflict is hoe dan ook vervelend. Met dit stappenplan heb je een strategie in handen om er de juiste uitweg bij te vinden. Wat is een arbeidsconflict en hoe ontstaat het? Een arbeidsconflict ontstaat wanneer werkgever en werknemer botsende karakters hebben en het probleem niet meer valt op te lossen. We praten dan over een verstorende arbeidsrelatie.
“Als werknemer kun je het gevoel hebben om je terug te trekken om maar niet met je werkgever in gesprek te gaan. Ziek melden is een easy way out!”
Werk geeft zin aan de mens en niet zo’n klein beetje ook. Daarom is het ook belangrijk om jezelf de vraag te stellen vind je het werk leuk genoeg om te blijven? Zo ja, dan is een gesprek met je werkgever onvermijdelijk, zo nee, ga dan op zoek naar iets anders!
Mijn ervaring met een arbeidsconflict
Hoe voelt het om in een arbeidsconflict te zitten? Mijn gedachten gaan 12 jaar terug in de tijd waar ik voor het eerst in aanraking kwam met dit fenomeen. Ik kan je voorruit helpen om je gerust te stellen, dat je er niet alleen voorstaat en dat er mogelijkheden zijn om er bij een arbeidsconflict, op een goede manier uit te komen, mits je goed begeleid wordt. Coaching is essentieel en ik weet als geen ander hoe het is om emotioneel en kwetsbaar te zijn, terwijl je werkgever je aanspoort om met jou in contact te blijven, iets wat hij/zij uit juridisch oogpunt moet doen. Jij daarentegen hebt daar geen boodschap aan en het enige wat jij wilt is alleen maar rust.
Wat is een negatieve werksfeer?
Hoe definieer je een negatieve werksfeer ? Het begint meestal met pesterijtjes zoals het weghalen van je lievelingsmok, suiker in je postvakje, collega’s die niet met je willen kletsen en je negeren in de koffiekamer, geen eenduidigheid of support vanuit het team. Dit zijn vrij duidelijke tekenen en wanneer er weinig vertrouwen is in de leiding, schept dat hoe dan ook een onprettige sfeer. Het gevolg hiervan is ziek melden. Ziek melden op basis van een negatieve werksfeer is eigenlijk geen echte ziekmelding. Er kan enigszins een ‘time-out’ periode worden afgesproken waarbij na 2 weken rust, de werknemer en werkgever weer met elkaar in contact komen.
Meestal wordt je vanzelf door de bedrijfsarts opgeroepen na 6 weken of eerder en intussen kan je support vinden bij je huisarts en een psycholoog, mocht je dat willen. Vaak kun je ook juridische ondersteuning vragen door de bond in te schakelen. Zij kunnen ook als gesprekspartner je ondersteunen, tijdens gesprekken met je leidinggevende.
“Door mijn situatie kreeg ik persoonlijke begeleiding en kon ik al mijn gesprekken goed voorbereiden, het was een lastig traject maar door goede ondersteuning kwam ik er doorheen. Om depressiviteit te voorkomen ging ik met regelmaat naar de sportschool en wandelde ik elke dag 1 tot 1,5 uur. Dat werkte goed.”
Wat ik leerde tijdens dit arbeidsconflict
Wat ik hieruit leerde is dat een coach of cruciaal is voor iemand die zich in een kwetsbare werksituatie bevind. Ik had in die periode een coach nodig die mij vertelde wat mij te wachten stond. Dat vond ik heel prettig en ik ben hem, tot op de dag van vandaag, daar heel erg dankbaar voor.
Uiteindelijk had ik na een periode van 5 maanden thuiszitten, er genoeg van en besloot ik om niet meer terug te keren naar mijn ‘oude’ werkplek. Ik nam voorgoed afscheid van mijn werkgever en ging verder met ander werk. Dat resulteerde in een baantje dat met onderwijs te maken had waar verder geen lesgevende taken aan zaten. Ik werd stagebegeleider bij een MBO instelling en was regelmatig buiten de deur om stagiaires op te zoeken op hun werkplek voor hun assessments. Dit was voor mij erg leuk en leerzaam.
Ik besloot verder te gaan en omdat ik snel een ander baan vond, kon ik mij op andere zaken concentreren. Uiteindelijk ging ik een jaar voor een privé-instelling werken en langzaam maar zeker, zocht ik weer de weg terug naar een reguliere school. Eenmaal terug in het regulier onderwijs, heb ik nagedacht hoe dit tot stand heeft kunnen komen. Ik heb daarom om feedback gevraagd aan een oud-collega en hij vertelde mij dat het niet aan mijn ‘teaching-style’ lag maar aan de manier waarop ik communiceerde en mijn uitstraling ( vrouwengedoe). Ik vond dat een eye-opener want hoe kan ik dit de volgende keer voorkomen?
Stappenplan tijdens een arbeidsconflict
Naar aanleiding hiervan leek het mij zinvoller om een stappenplan uiteen te zetten om werknemers en werkgevers mee te nemen naar het bewust worden van een reeks strategieën die je kunt gebruiken bij een arbeidsconflict. Vergeet niet dat jij als werknemer je in een ‘underdog’ positie bevind maar uiteindelijk beslis jij, als werknemer of je het ziet zitten, om weer terug te keren naar je werkplek.
Hierbij stappen voor jou als werknemer en waar je aan moet denken:
- Beslis wat jij wilt.
Wat wil jij? Vindt jij je huidige baan erg leuk en wil je er blijven dan zul je echt met je leidinggevende om de tafel moeten zitten om het uit te praten. Misschien kunnen jullie er uit komen. Wil je dit niet, dan zul je op zoek moeten gaan naar een andere baan. ‘This is the easy way out’!
- Wat wil je bereiken?
Als je ervan overtuigd bent dat het een misverstand is dan zul je met je leidinggevende in gesprek moeten gaan. Maak duidelijk wat jij wilt en bereid elk gesprek goed voor. Schrijf alles op wat je wilt zeggen in het gesprek en/of lees het voor tijdens het gesprek.
- Luisteren naar elkaar.
Het is belangrijk om elkaar uit te laten praten en naar elkaar te luisteren. Probeer begrip te kweken voor jouw situatie en kom met concrete voorbeelden.
- Een vertrouwenspersoon benaderen.
Dat doe je pas wanneer je er niet uitkomt met je leidinggevende. Iemand vanuit HR of een vertrouwenspersoon kan als onafhankelijk persoon aanschuiven, steunen en je gedachten aanscherpen.
- Discreet zijn over je zaak.
Houd je zaak voor jezelf en dat geldt ook voor roddelen of stoken. Wel kun je met een ‘neutrale’ collega het hebben over het e.e.a zodat deze kan bemiddelen. Hij of zij is meestal iemand die al jaren in dienst is.
- Juridische stappen eerst vermijden.
Stap niet gelijk naar de rechter om je gelijk te halen bij het arbeidsconflict. Dat is slecht voor de werksfeer, mocht je nog terug willen.
- Een onafhankelijke mediator inschakelen.
Dit kan een oplossing bieden voor een conflict. Beide partijen moeten hier wel voor openstaan.
- Eerlijk zijn naar jezelf.
Dit is belangrijk omdat je dit ook naar je leidinggevende toe zult laten blijken. Wees open en transparant, ook wanneer je naar de baas van je leidinggevende wilt stappen.
- Escalatie voorkomen.
Dit doe je door je niet emotioneel op te stellen. Je werkgever heeft zich aan de wet te houden om goed ‘werkgeverschap’ te tonen. Men verwacht dat ook van jou. Dus beheers je!
- Wat is jouw aandeel hierin?
Kijk hoe het komt dat andere collega’s minder vatbaar zijn voor arbeidsconflicten. Misschien valt daar nog wat van te leren? Zeker wanneer je ervoor kiest om elders te gaan werken. Immers, ‘het gras is bij de buren niet altijd groener’.
Oplossen van een arbeidsconflict
Met bovenstaande stappen moet het makkelijker worden om te weten wat te doen bij een arbeidsconflict. Het is hoe dan ook een onprettige situatie, maar wanneer je de juiste hulp hebt maakt dat het een stuk makkelijker. Dit kan bijvoorbeeld door een coach in te schakelen, maar kan ook door het arbeidsconflict te bespreken met vrienden of familie.