Een negatieve werksfeer heeft grote gevolgen. Als mensen zich minder happy voelen op hun werk omdat de sfeer ronduit slecht is zal dit leiden tot minder productiviteit, irritaties, conflicten en dalende cijfers. Het is dus bijzonder belangrijk om een goede werksfeer te waarborgen.

Om je daarmee te helpen bespreek ik in dit artikel de verschillende oorzaken van een negatieve werksfeer en hoe je die als leidinggevende aan kunt pakken.

Het herkennen van een negatieve werksfeer

Eerst even naar het begin. Want hoe herken je eigenlijk dat het om een negatieve werksfeer gaat? In de basis zou je kunnen zeggen dat het om een negatieve werksfeer gaat wanneer mensen zich oncomfortabel of ondergewaardeerd voelen. Dat kan komen doordat er gepest word op de werkvloer, collega’s in een negatief daglicht worden gezet of doordat de communicatie simpelweg slechte is. Teveel ruis op de lijn!

Zo’n negatieve werksfeer zorgt al snel voor klachten als stress en een ongelukkig gevoel onder werknemers en jezelf. Het kan zorgen voor een groot verloop in het bedrijf en haalt het plezier uit jouw werk. Een negatieve werksfeer heeft dus grote gevolgen en het is dan ook belangrijk daar verandering in te brengen. Aanpakken dus!

Oorzaken en oplossingen van een negatieve werksfeer

Om te weten hoe je een negatieve werksfeer doorbreekt is het belangrijk te weten waar de oorzaken liggen. Allereerst zou je naar jezelf kunnen kijken, als leidinggevende heb je tevens de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een goede werksfeer maar wanneer je daar geen twijfels over hebt zijn de volgende oorzaken veelvoorkomend.

1. Werkbalans

Het kan zijn dat de balans tussen werk en leven is verstoord. Werknemers nemen dan bijvoorbeeld veel van hun werk mee naar huis, hebben het gevoel altijd bereikbaar te moeten blijven en zijn continu met werk bezig. Dat is een ongezonde werkbalans en die zorgt al snel voor een negatieve werksfeer. Kijk dus of er een goede balans te maken valt tussen werk en privé en spreek af wanneer werknemers bereikbaar moeten zijn en wanneer niet.

2. Negatieve feedback

Er word op de werkvloer teveel de nadruk gelegd op wat er fout gaat en te weinig op wat er goed gaat. Dit kan vaak simpel worden opgelost door feedback opbouwend ter sprake te brengen.

“Opbouwende feedback is het makkelijkst te brengen met de tip-top-tip formule. Hierbij geef je eerst een compliment (tip), dan een verbeterpunt (top) en vervolgens sluit je ook af met iets wat goed ging (tip). Op deze manier krijgt feedback een positieve lading en is de kans dat de werknemer er iets mee gaat doen groter.”

3. Problemen in het privé leven

Er is geen open sfeer op het werk aanwezig waardoor problemen die een werknemer thuis ervaart onzichtbaar blijven op de werkvloer. Hierdoor kan iemand ‘niet zichzelf zijn’ op het werk.

Natuurlijk zijn werk en privé tot een bepaalde hoogte gescheiden. Maar wanneer iemand thuis problemen ervaart heeft dit op het werk ook invloed. Kijk dus of er kansen zijn het gesprek te openen en laat de werknemer voelen dat die welkom is als hij of zij wilt praten. Je bent niet zijn of haar psycholoog, maar het feit dat je begrip toont kan veel helpen om de negatieve werksfeer te doorbreken.

4. Werkruimte

Belangrijk om te kijken is de werkruimte. Is dit een prettige werkruimte, is het groot, is er genoeg zuurstof en is het eigentijds ingericht. Een ander punt is om na te gaan of de werkruimte aangenaam is om in te werken. Wanneer dit niet het geval is kan de ruimte op zich al een bron zijn van negativiteit. Denk hierbij aan dingen zoals: de inrichting van de ruimte,  licht en welke kleuren er zijn gebruikt.

“Een ruime opstelling op het werk is belangrijk. Meer ruimte op het werk, zorgt namelijk ook voor meer ruimte in de geest. Verder is de kleur groen bevorderend voor de sfeer van de werkruimte. Denk hierbij aan het plaatsen van planten. Vaak zijn het simpele dingen die een werkruimte aangenamer kunnen maken.”

5. Uitdaging

Er kan een tekort of een teveel zijn aan uitdaging. Het tekort ontstaat doordat werknemers meer in hun mars hebben dan dat zij op dat moment qua werk krijgen voorgeschoteld. Dit is enorm zonde want daarmee word ook hun potentieel niet benut. Het kan dan goed zijn met de werknemer in gesprek te gaan over extra verantwoordelijkheden. Hierdoor krijgt de werknemer meer het gevoel dat het zijn of haar kwaliteiten kan benutten en voelt hij of zij zich uitgedaagd.

Anderzijds kan er ook een teveel zijn aan verantwoordelijkheid. Dit komt voor wanneer er teveel werk is voor het aantal werknemers dat er is. Dat resulteert in een ongezond hoge werkdruk en haalt het plezier uit het werk. Het is dan belangrijk om te zoeken naar manieren om de werkdruk te verlichten.

Negatieve werksfeer doorbreken

Als leidinggevende heb jij de verantwoordelijkheid om de werksfeer goed te houden en een negatieve werksfeer aan te pakken. Probeer de sfeer op het werk te analyseren en onderzoek waar het fout gaat. Wanneer je de oorzaken in kaart hebt gebracht kun je deze met bovenstaande oplossingen aanpakken.

“De oplossingen om een negatieve werksfeer te doorbreken kunnen soms heel klein en simpel zijn. Maar het zijn vaak kleine verandering die de transitie naar een positieve werksfeer in gang zetten. Alleen al het bewust bezig zijn met de werksfeer kan helpen.”

Soms is het moeilijk om de oorzaken van een negatieve werksfeer te achterhalen, mede omdat het vaak een combinatie is van meerdere factoren. Het kan dan helpen om samen met een bedrijfscoach te kijken naar jouw werk als leidinggevende.

Aan de hand van coaching gesprekken onderzoek je samen met een coach naar de oorzaken van een negatieve werksfeer en kom je tot oplossingen. En wanneer de negatieve werksfeer dan eenmaal is doorbroken is er een hoop om gevierd te worden. Je zult zien dat de productiviteit stijgt, de cijfers stijgen en misschien wel het allerbelangrijkst, dat jij en je collega’s meer plezier hebt op je werk.